1 ÅR PÅ FOLKEHØGSKOLE

Som jeg så vidt nevnte i et innlegg forleden dag, så gikk jeg på Borgund Folkehøgskole i 2013/2014.

Den fantastiske reisen startet i slutten av august. Foreldrene mine kjørte meg fra Bergen til Ålesund for å se at jeg kom meg skikkelig på plass og slik at jeg kunne få med meg alle tingene mine. Den siste natten hjemme ble veldig lang. Jeg fikk ikke sove og lå og telte ned timer til jeg skulle flytte hjemmefra. Jeg har aldri bodd utenfor Bergen, så det var veldig merkelig å tenke på at jeg skulle bo så langt unna familien min. Den dagen jeg dro, stod rommet mitt ganske så tomt. Det var ganske trist for meg å dra hjemmefra, men det var jo dette jeg ville. Jeg ville komme meg vekk, jeg ville møte nye mennesker og oppleve nye ting!

Når jeg kom på skolen dagen før skolestart, fikk jeg tildelt rom og nøkler samt jeg fikk vite hvem jeg skulle bo med. Jeg husker jeg hadde rom helt i enden av gangen, så da slapp jeg masse bråk fra de andre rommene. Dagen etter, når det var skolestart, var alle foreldrene våres der og spiste middag med oss før de dro igjen. Det var for meg veldig tungt å si hade, spesielt til lillesøsteren min. Jeg visste vi hadde 3 frihelger som vi kunne dra hjem i og så selvfølgelig jul/påskeferien, så jeg holdt motet oppet.

Når skoleåret var i fullgang gikk tiden veldig fort og plutselig var det frihelg og vi kunne dra hjem, men jeg valgte å bli igjen i Ålesund med veldig mange andre fordi flybillettene var så dyre. Mange av oss bestemte seg for å dra på byen og feste hele helgen før vi dro tilbake til skolen. Siden det er nulltoleranse for alkohol på skolen, så fikk vi ikke sove der hvis vi dro på fest i frihelgene. Så det gikk i hotell og vandrehjem, men det var jo halve moroa!

Bilde av rommet som består av 2 senger med 2 store skuffer, 2 pulter,
en sofa og et bord, bad med dusj og toalett og et kombinert bad med
skap og gang

Skolen og området rundt

En vanlig uke på folkehøgskole vil si at du går til frokost mellom kl 07.30-08.15. Første time starter kl 08.30 og da er det først opprop for å se hvem som er der og ikke. Det blir ført fravær i de forskjellige timene, da dette vil komme med på vitnemålet du får på slutten av året. Du må være tilstede 90% av tiden, ellers blir ikke skoleåret gyldig og du vil ikke få de 2 poengene. Deretter hadde vi seminarer med det vi hadde valgt på forhånd. Du valgte 3 forskjellige seminarer 2 eller 3  ganger på skoleåret, slik at du fikk variasjon og lære nye ting. Du kunne velge mellom bootcamp, sirkeltrening, matlaging, keramikk, håndtverk, debatt, fjelltur, non-stop gud, dykking, osv..
De faste seminarene vi hadde hver uke var religion, musikk og stilletime (en time der du fikk noen spørsmål du skulle svare på å reflektere over).
Ellers var det lunsj kl 11.00, middag kl 16.00 og kvelds kl 19.00. Det var en Kiwi butikk like bortenfor skolen, så mange dro dit for å kjøpe litt nudler og snacks så man hadde litt utover kvelden.

Hver fredag hadde vi kun seminarer fram til lunsj, så hadde vi 3 timer til å vaske og rydde rommet og felles arealer før det skulle bli sjekket og godkjent. Da hadde alle ansvar for hvert sitt rom, det skulle vaskes, støvsuges og ryddes. Grunnen til at det tok så lang tid å vaske og rydde, var fordi de ikke hadde så mange vaskebøtter og støvsugere, så vi måtte vente på tur.

Lørdagene begynte vi kl 09.00, så frokosten var fra 08.00-08.45. Vi hadde som regel seminarer som bestod av musikk, forberedelser til diverse basarer og til skolemusikalen vi skulle sette opp rett før jul. Seminarene var ferdig til middag som var kl 13.00, etter det ble det kaffe og kake kl 16.00 og varm kvelds kl 19.00.

Søndagene hadde vi fri. Den dagen kunne du gå til frokost fra kl 08.30-09.30, men det var veldig sjeldent mange som stod opp da. Middagen og dessert ble servert kl 13.30, kaffe og kaker ble servert kl 16.00 og kveldsmat kl 19.00. Hver søndag hadde vi filmavstemning der vi skulle bestemme hvilken film vi skulle se i auditoriet. Filmen startet alltid kl 20.00 og alle tok med seg dyner eller tepper, puter, brus, popcorn, chips eller godteri. Det ble som vår egen kinosal. Ellers skjedde det ikke noe spesielt om søndagene, så det ble stortsett den dagen alle skulle vaske klærne sine.

Vi hadde et vaskerom med vaskemaskiner og tørketromler, så du skrev deg opp på en liste og valgte dag og tid som du kunne vaske. Det var alltid noen som ikke klarte å holde tidene sine, så det ble mye kluss til tider. Og selvom du hadde vasket klærne dine, var det ikke alltid ledige tørketromler.

Skolen hadde 6 linjer når jeg gikk der, siden da vet jeg at de har fått  2 nye (Europa på hjul og Reise Bo og Fritid).

- Afrika Mangfold
- Australia Backpack
- Australia Multisport
- New Zealand Friluft
- Sør-Amerika Explore
- USA Travelstudy

Det som var felles for alle, var at vi skulle dra til Israel på en ´bli kjent tur´.

Jeg gikk på Australia Backpack linjen, så da brukte vi timene våres til å gå litt turer, så film og spiste mat hos lærerne og planlagte turen til Australia. Vi fikk være med på å bestemme hvor vi ville dra og hva vi ville se. Fram til vi skulle reise hadde vi en del framføringer der vi fortalte mye om Australia, slik at vi skulle lære litt om landet slik at vi hadde litt kunnskaper før vi dro.

Ikke lenge etter at vi begynte på skolen skulle vi alle dra til Israel for å bli bedre kjent. Dette var da en 10 dagers tur som skulle gå rundt om i Israel. Siden det var en kristen skole, hadde vi selvsagt en prest som var lærer der. Han skulle fortelle oss om Jesus liv mens vi dro igjennom hele Israel, slik at vi kunne høre historiene og faktisk være på de stedene det skjedde.
Sånn ble turen lagt opp: Tel Aviv - Caesarea - Haifa - Golanhøyden - Jeriko - Nazareth - Jerusalem - Bethlehem - Tel Aviv.

Turen var fantastisk og du fikk mye historie både av lærerne våre og guidene. Det var veldig interessant å reise igjennom Israel og få så mye historie med på veien, samtidig som vi besøkte mange av de plassene der historiene tok sted. Klart dette er jo et ganske viktig land for kristendommen og selvom jeg ikke er så veldig kristen av meg, så var det ganske så spesielt og interessant å være der.

Dagene gikk og vi kjørte buss stortsett hele tiden og hadde pauser når vi kom til byene vi skulle besøke. Det var veldig varmt der, så de fleste av oss hadde kjøpt elektriske vifter som vi satt med på bussen. På mange av plassene vi dro, måtte alle jentene dekke seg til med lange skjørt eller bukser og noe til å dekke håret med. I denne varmen var det veldig kjedelig å dekke seg til, men man måtte gjøre det for å vise respekt for plassene og menneskene som var der.

Tel Aviv

Haifa

Golanhøyden (Vi ser over til Syria)

Bethlehem

Det var en veldig fin og lærerik tur! Det beste med turen vil jeg tro var å sykle i ørkenen, bade i Dødehavet og dra til Bethlehem for å se klagemuren.

Vel hjemme fra Israel begynte vi igjen med vanlige seminarer og forberedelser til musikalen som vi skulle ha. Det var både koreografi som måtte lages, antrekk som måtte sys, manus måtte skrives litt om og sanger og replikker skulle øves på. Rett før jul stod musikalen klar og vi hadde forestillinger for venner og familie, barnehager, skoler og andre som hadde lyst til å komme å se. Hele forestillingen, kostymer og alt var veldig bra og vi hadde det kjempegøy!

Julen kom og alle sammen dro hjem for å være med familiene sine. Det var veldig godt å komme hjem å kunne fortelle om alt jeg hadde opplevd så langt.

Da skolen begynte igjen, byttet vi seminarer og dagene gikk som vanlig. Det ble noen fjellturer og andre aktiviteter utenfor skolen, som var veldig kjekt. Eller forberedte vi oss til turen til Australia.

Da dagen endelig var kommet og vi skulle dra, var alle vedig spente. Vi dro til flyplass i Ålesund og måtte fly via Bergen også til Oslo. I Oslo ble vi værende et par timer før flyet gikk videre til Copenhagen-Signapore-Melbourne. Det var en 23 timer flytur totalt, så vi var ganske så trøtt og sliten når vi kom fram. Heldigvis kom vi på natten, så vi fikk gå å legge oss og slappe av før selve turen og eventyret skulle begynne.

Når vi kom til Australia så reiseruten vår slik ut. Melbourne - Great Ocean Road - Adelaide - Flinders Ranges - Uluru (Ayers Rock) - Alice Springs - Brisbane - Sydney.

Turen til Australia var helt fantastisk! Et land som byr på masse forskjellige opplevelser, fantastiske utkikkspunkt, nydelige strender og store og flotte byer. Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Australia, men trodde aldri jeg skulle oppleve få å backpacke meg igjennom en slik tur. Jeg skal definitivt tilbake en dag!

Mens vi var i de forskjellige byene, kunne vi gå fritt rundt i gjenger hele dagen til vi skulle møtes for middag eller kvelds.

Jeg og noen venner dro for å besøke disse strendene/attraksjonene på de forskjellige stedene:

Melbourne: Flinders Street Station, Eureka Skydeck (88th floor), St. Kilda Beach, St. Kilda Pier og eller gikk rundt omkring og shoppet.

Great Ocean Road: Disse plassene besøkte vi alle sammen, da dette var noen stopp vi hadde under bussturen til Adelaide.
Torquay, Loch Ard Gorge, Apollo Bay, Twelve Apostles, Bay of Islands, London Bridge, Lorne Beach, Teddy´s Lookout, Split Point Lighthouse, Great Otway National Park, Great Ocean Road Memorial Archway og mange andre fine utkikkspunkt og strender.

Adelaide: Her fikk vi ikke sett så mye av byen siden vi kom på ettermiddagen. Så vi gikk samlet rundt å så oss om før vi spiste middag i China Town. Litt lengre nord for Adelaide besøkte vi en by som heter Cooper Pedy. Stedet er noen ganger omtalt som «verdens opalhovedstad» på grunn av opalgruvene rundt byen. Stedet er kjent for de mange underjordiske husene i byen (kjent som «dugouts») som er gravd for å beskytte mot varmen.

Uluru (Ayers Rock): Vi sov ute i ørkenen i nesten 1 uke. Vi sov under åpen himmel hver natt og det var litt av en stjernehimmel å ligge å se på. Hele himmelen var dekket av stjerner, jeg har aldri sett noe lignende før! Det vi gjorde her ute var å bade i vannhull, gå turer (bla. til Uluru og Kata Tuja), møtte aboriginere som fortalte oss historiene sine, lærte oss å fingermale deres tegn og symboler og vi fikk høre de spille på didgeridoo. Det var veldig spesielt!

Alice Springs: Reptile Centre og eller vandret rundt å så oss omkring.

Byron Bay: Må si at dette var den mest avslappede og fantastiske byen jeg har vært i noensinne! Her skal jeg definitivt dra tilbake!
Her lærte vi å surfe, badet mye og hoppet i fallskjerm. Anbefaler virkelig å prøve å hoppe i fallskjerm, det var helt fantastisk! Kunne se hele Byron Bay og kystlinjen, det var litt av et syn!

Sydney: Palm Beach (Home & Away stranden), Bondi Beach, Manly Beach, Sydney Harbour, Harbour Bridge, Opera House, Sea Life Aquarium, Wild Life Sydney Zoo, Sydney Tower Eye and skywalk og ellers gikk vi rundt å så oss omkring og selvfølgelig shoppet vi på Zara, Mango, Gucci, osv..

Turen til Australia må ha vært den mest fantastiske turen jeg noensinne har vært på! Vi opplevde så mye og lærte nye ting hele veien. Hver dag var som et eventyr! Du visste aldri hva du hadde i vente rundt neste sving. Noen nydelige strender, nye dyr vi aldri hadde sett, nye matretter og fantastiske utkikkspunkt!

Å reise med den klassen, var utrolig. Det var et så godt klassemiljø og vi alle kom veldig godt overens, så det var god stemning, latter og glede hele turen! Vi spilte høy musikk i minibussen, spiste snacks og pratet. Atmosfæren var bare helt perfekt!

Når vi kom hjem fra Australia kunne vi dra hjem en ukes tid før vi dro tilbake til skolen. Merket det var veldig vanskelig å omstille seg fra Australsk tid til Norsk tid, siden de ligger 10 timer foran oss. Det var ikke lenge igjen til skolen var ferdig, så når vi kom tilbake gikk det i å avslutte seminarene og skrive skoleoppgaven som vi fikk om reisemålet vårt. Der skulle du skrive minst 30 sider om hvordan turen var, hva du fikk se og gjøre og hvordan du opplevde turen. Dette var en ganske grei oppgave, og det var den eneste oppgaven vi hadde hatt i løpet av skoleåret. Oppgaven ble godkjent/ikke godkjent og ville komme med på vitnemålet ditt, så du måtte jo legge litt i det. Jeg for min del koste meg veldig med oppgaven. Det å kunne sitte med vennene mine og oppsummere turen og alt vi gjorde ved å se på bilder, var veldig kjekt!

Skolen sluttet av før 17.mai, så da kom alle foreldrene våres opp og vi hadde en stor avslutningsfest før vi alle dro hver våre veier. Det var ganske trist å forlate skolen. Det var jo blitt hjemmet vårt og du hadde alltid vennene dine bare noen dører bortenfor. Det ble en veldig emosjonell dag for alle sammen, men og mange gledestårer. Mange av oss har holdt kontakten og veldig mange flyttet til Bergen den høsten for å begynne på skoler. Så når jeg går i byen, møter jeg alltid på noen av de.

Om du vurderer å gå på folkehøgskole, så anbefaler jeg det på det sterkeste! Det var virkelig det beste året i livet mitt! Jeg lærte så mye og opplevde mye. Jeg ville absolutt ikke ha vært foruten dette året eller de vennene jeg fikk! Som slagordet til Borgund fhs sier, så er det en reise for livet ❤

Om du vil se og lese mer på Borgund Folkehøgskole, følg linken nedenfor: